Μια ανθολόγηση από τα πεζά κείμενα του Τόλη Νικηφόρου (διηγήματα, μυθιστορήματα, παραμύθια) με εικόνες της Τζούλιας Φορτούνη



«Η ζωή μας αποτελείται όχι από μέρες,
μήνες και χρόνια,
αλλά από δευτερόλεπτα
που αιωρούνται και σκορπίζουν
στην άκρη του γκρεμού.
Δευτερόλεπτα αιφνιδιαστικά και γοητευτικά,
δευτερόλεπτα επικίνδυνα»

Σάββατο, 3 Νοεμβρίου 2012

9 - Κίνημα πολιτών για την ελευθερία



Αφίσα και προκήρυξη με εντυπωσιακή έγχρωμη φωτογραφία αυτοκινήτου μεγάλου κυβισμού και με
έντονα γράμματα, ευανάγνωστα και από τους οδηγούς και επιβάτες των διερχομένων οχημάτων που
 αναρτήθηκε, τοιχοκολλήθηκε, και διανεμήθηκε από μοτοσικλετιστή με μαύρη φόρμα σε πολλές
 κεντρικές πλατείες και δρόμους της πόλης. Η προκήρυξη ταχυδρομήθηκε στις εφημερίδες, τους
 τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς, και δημοσιεύτηκε σε πολλά ιστολόγια του διαδικτύου.

«Αγαπητοί συμπολίτες, όπως μας διδάσκει η ιστορία και όπως όλοι γνωρίζουμε, το πολυτιμότερο
 αγαθό στη ζωή είναι η ελευθερία. Όχι όμως πλέον μόνον η ελευθερία του ανθρώπου αλλά και η
 ελευθερία του αυτοκινήτου, πολύτιμου και ισότιμου συντρόφου του σε κάθε καθημερινή του
 δραστηριότητα. Το Κίνημα Πολιτών για την Ελευθερία διακηρύσσει ότι ο άνθρωπος μπορεί
να είναι ελεύθερος μόνο στον βαθμό που η ελευθερία του δεν περιορίζει την ελευθερία του
αυτοκινήτου.

Το αυτοκίνητο έχει τη δική του προσωπικότητα, τον δικό του ευαίσθητο ψυχικό κόσμο και τη δική του
 αξιοπρέπεια και η συμπεριφορά μας απέναντι του θα πρέπει να είναι ανάλογη τουλάχιστον με τη
 συμπεριφορά μας προς τους άλλους οδηγούς. Όπως έχει αποδειχθεί από σειρά επιστημονικών
ερευνών και μελετών, ο πεζός αποτελεί ένα παράδοξο φαινόμενο προσωρινής αναστολής ή και
εκτροπής της εξελικτικής διαδικασίας. Ο άνθρωπος έχει εξελιχθεί ελάχιστα ανά τις χιλιετίες (ο πεζός
 καθόλου), ενώ το αυτοκίνητο έχει προοδεύσει με άλματα στον ένα αιώνα περίπου της ύπαρξής του.
 Είναι μεγαλύτερο, αναπαυτικότερο, ταχύτερο, ωραιότερο, ανθεκτικότερο, ακριβότερο και σύντομα
 ευφυέστερο από τον άνθρωπο. Αναμένεται, μάλιστα, να αποκτήσει μία πλήρη αυτονομία με τις νέες
 εφαρμογές των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Δεν θα ήταν υπερβολή να τονισθεί ότι το αυτοκίνητο
περιλαμβάνεται πλέον στην έννοια του πολίτη σε παγκόσμιο επίπεδο.

Δεν θα παραθέσουμε εδώ τα όσα αυτονόητα μας παρέχει γενναιόδωρα αυτό το μέγιστο ατομικό
 αγαθό που, συν τοις άλλοις, συμβολίζει την απελευθέρωση από την ένδεια και τον θρίαμβο της
 λυτρωτικής κατανάλωσης, αλλά και την προσωπική μας εκπλήρωση και κοινωνική καταξίωσή.
 Όπως ισχύει, σε μικρότερο βαθμό, με την εμφάνιση στην τηλεόραση, χωρίς το αυτοκίνητό μας
απλώς δεν υπάρχουμε.

Θα επισημάνουμε όμως με έναν δεκάλογο τους σοβαρούς κινδύνους που διατρέχει το αυτοκίνητο
 από την καταπίεση των καθυστερημένων και ανεύθυνων πεζών και από την απαράδεκτη αδράνεια
 της κυβέρνησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης και θα ζητήσουμε να ξεπεράσουμε όλοι τον
ανθρωπο-κεντρισμό μας, να αρθούμε πάνω από τον εγωισμό, τη φιλαυτία και τις προκαταλήψεις μας,
και να συμμετάσχουμε ενεργά στο Κίνημα Πολιτών για την Ελευθερία και την Ισότητα του
Αυτοκινήτου.

1. Δηλώνουμε ότι τα πεζοδρόμια, όπως παραδοσιακά και παραπλανητικά αποκαλούνται, είναι χώροι
 στάθμευσης, ενίοτε και κίνησης, των αυτοκινήτων και βεβαίως δεν ανήκουν στους συνήθως
 απείθαρχους και ασυνείδητους πεζούς. Το ίδιο ισχύει και για τις πλατείες, τα πάρκα, τις διαβάσεις,
 τις ράμπες, τις αυλές των σχολείων, τα προαύλια και τις εισόδους των πολυκατοικιών και για
κάθε επιφάνεια του εδάφους.

2. Απαιτούμε να καταργηθούν οι παιδικές χαρές, να κοπούν τα δέντρα που προκαλούν φθορές στα
 αυτοκίνητα με τα κλαδιά τους, να εξαφανιστεί το κακόγουστο πράσινο με ασφαλτόστρωση, να
 επικαλυφθούν τα άχρηστα αρχαία ευρήματα, να κατεδαφισθούν όσες πολυκατοικίες χρειάζεται, να
 επιχωματωθεί μεγάλο μέρος του Θερμαϊκού και να ανεγερθούν παντού πολυώροφα πάρκιν για τη
στοιχειώδη έστω προστασία και εξυπηρέτηση του αυτοκινήτου.

3. Για λόγους υγείας, οι ειδικοί ιατροί συνιστούν να μην παραμένει το αυτοκίνητο αδρανές και
 αγύμναστο. Όλα τα αυτοκίνητα στον δρόμο, ας είναι το σύνθημά μας. Να δοθεί απόλυτη
 προτεραιότητα στην απρόσκοπτη κυκλοφορία του ιδιωτικού αυτοκινήτου, να διαπλατυνθούν οι
δρόμοι, να διακοπεί η κατασκευή του υπογείου, να κατασκευαστούν υπερθαλάσσιες και
υποθαλάσσιες αρτηρίες, να καταργηθούν τα λεωφορεία, τα τραμ και κάθε μέσο μαζικής μεταφοράς.
 Και να μην επιβαίνει σε κάθε αυτοκίνητο κανείς άλλος πλην του οδηγού. Οι λοιποί επιβάτες να
επιτρέπονται μόνον για ταξίδια και εκδρομές ή για κάποιον άλλο σοβαρό λόγο με την έκδοση ειδικής
 άδειας από τα τμήματα τροχαίας κινήσεως.

4. Απαιτούμε η Βουλή να ψηφίσει νόμο με τον οποίο να περιοριστεί αυστηρά η ούτως ή άλλως
 επιβλαβής και ενοχλητική κυκλοφορία των πεζών. Κυρίως να επιτρέπεται αυτή στη διαδρομή από
 και προς το αυτοκίνητό τους και σε ειδικούς αδιαφανώς περιφραγμένους χώρους ούτως ώστε να μην
 εμποδίζουν την κίνηση του αυτοκινήτου και να μην αποτελούν ολέθριο παράδειγμα για τους
 νεότερους. Τα τμήματα ασφαλείας να παρακολουθούν τους πεζούς συνεχώς με κάμερες και με κάθε
άλλο μέσο, να τηρούν ατομικούς φακέλους, να τους κάνουν αυστηρές συστάσεις και να
παραπέμπουν τους συστηματικούς παραβάτες στη δικαιοσύνη (ειδικά δικαστήρια) για να επιβληθούν
 κυρώσεις και να εξασφαλιστεί η νομιμόφρων συμπεριφορά τους. Ως έσχατη λύση για τους
 αμετανόητους, συνιστάται η μεταγωγή τους σε βραχονησίδες του Αιγαίου όπου θα μπορούν
να δώσουν διέξοδο στη διαστροφική τους συνήθεια του βαδίσματος.

5. Απαιτούμε να ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα για τα προβλήματα που δημιουργούνται στο αυτοκίνητο και
τα ατυχήματα που προκαλούνται από τα παιχνίδια των παιδιών και την ασύδοτη ως σήμερα
κυκλοφορία των ηλικιωμένων και των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Ας αντιληφθούμε όλοι ότι στους
 δρόμους, στις πλατείες, στα πάρκα, και σε κάθε ακάλυπτο χώρο, θα παίζουν τα αυτοκίνητα ενώ τα
 παιδιά μπορούν να παίζουν άνετα και ακίνδυνα μέσα στα σπίτια τους, στις ταράτσες, μπροστά στην
 τηλεόραση και τον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Οι ηλικιωμένοι και τα άτομα με ειδικές ανάγκες
δεν έχουν καμία θέση στις περιοχές κυκλοφορίας και στάθμευσης του αυτοκινήτου. Να παραμένουν
 νόμιμα, υπάκουα και φιλειρηνικά μέσα στα δωμάτιά τους. Θα μπορούν επίσης κατά διαστήματα να
 βγαίνουν στα μπαλκόνια.

6. Δεν είναι δυνατόν οι κάτοχοι οχημάτων να παρέχουν δωρεάν τα καυσαέρια και τους λοιπούς
 ρύπους και να αναλαμβάνουν έτσι αυτοί αποκλειστικά το κόστος της θεσμοθετημένης ήπιας και
 μακροπρόθεσμης μεθόδου ελέγχου του υπερπληθυσμού των πόλεων. Και, τελικά, της χώρας μας
 και του πλανήτη συνολικά. Προτείνουμε την επιβολή ενός παγίου κατά κεφαλήν τέλους σε όλους
τους κατοίκους των αστικών περιοχών, πλην βεβαίως των οδηγών, το οποίο θα κλιμακώνεται
ανάλογα με τον βαθμό ρύπανσης της ατμόσφαιρας στην περιοχή όπου κατοικεί ο κάθε πολίτης
. Υψηλή ρύπανση, υψηλά τέλη. Ας πληρώσουν περισσότερα οι σκανδαλωδώς προνομιούχοι κάτοικο
ι του κέντρου και των βιομηχανικών περιοχών. Οι εισπράξεις να διατεθούν για το ταμείο αρωγής και
 συντάξεως αυτοκινήτων.

7. Συνιστούμε να θεσπιστούν ετήσια κρατικά βραβεία για τους δήμους μέσα στα όρια των οποίων
 εκκαθαρίζονται από κοινωνικά υπεύθυνους οδηγούς οι περισσότεροι πεζοί (με ειδικό μπόνους όταν
 αυτό συμβαίνει το πεζοδρόμιο), προς γνώση δε και συμμόρφωση να αναρτάται στην Πλατεία
 Αριστοτέλους κάθε εβδομάδα το πτώμα ανεύθυνου πεζού και να τοποθετείται επί εξέδρας το αθώο
 δύσμοιρο αυτοκίνητο στο οποίο έχει επιφέρει βλάβες ο πεζός με την παρεμβολή του στην πορεία του
 και την αναπόφευκτη πρόσκρουση. Εάν μάλιστα το αυτοκίνητο έχει καταστραφεί με υπαιτιότητα
βεβαίως του πεζού, επιβάλλεται ένα μητροπολιτικό τρισάγιο στη σεπτή μνήμη του τροχοφόρου.

8. Στις ψυχικές και συναισθηματικές ανάγκες του αυτοκινήτου περιλαμβάνεται η εκδήλωση από τον
άνθρωπο της αγάπης που του οφείλεται, ει δυνατόν της αληθινής λατρείας. Δεν αρκεί η καθημερινή
περιποίησή του, η τροφοδοσία του, το πλύσιμο και ο καθαρισμός, η τακτική συντήρησή του. Η
σωματική επαφή έχει ιδιαίτερη σημασία. Αγγίξτε τα αυτοκίνητά σας με δάχτυλα απαλά, τρυφερά,
 χαϊδέψτε τη γυαλιστερή τους επιφάνεια, πέστε τους λόγια γλυκά, πόσο περήφανο σας κάνουν, ότι δεν
 μπορείτε να ζήσετε χωρίς αυτά. Να είστε βέβαιοι ότι εκείνα θα σας νιώσουν και με τον τρόπο τους
 θα γουργουρίσουν από ευχαρίστηση.

9. Όσοι από τους αναγνώστες του κειμένου αυτού δεν έχουν ακόμη αποκτήσει το απολύτως
 απαραίτητο δεύτερο, τρίτο ή τέταρτο αυτοκίνητο, να συμμορφωθούν πάραυτα. Ένα αυτοκίνητο για
 κάθε χρήστη κι ένα αυτοκίνητο για κάθε χρήση είναι το έμβλημά μας. Άλλο για τον άνδρα, άλλο για
 τη γυναίκα, άλλο για τους γονείς τους, άλλο για καθένα από τα παιδιά. Άλλο για την κίνηση προς και
 από την εργασία, άλλο για τις οικογενειακές εξόδους, άλλο για την εξοχή και τα ορεινά. Για την
 αγορά του αναγκαίου αριθμού αυτοκινήτων, να συνάπτεται, κατά προτίμηση, καταναλωτικό δάνειο
από την πλησιέστερη τράπεζα. Στο σημείο αυτό, να υπενθυμίσουμε ότι, στις σοβαρές και
αναπτυγμένες χώρες, όλοι οι αξιοπρεπείς πολίτες είναι χρεωμένοι ως τον λαιμό, γεγονός που
 σημαίνει ότι το χρέος προσδίδει οντότητα. Πέρασε πια η εποχή της αποταμίευσης. Αν κερδίζουμε
 πέντε, τώρα πρέπει να ξοδεύουμε εφτά.

Όσοι δεν είναι ακόμη κάτοχοι αυτοκινήτου και αναπόφευκτα διατηρούν την επονείδιστη ιδιότητα του
πεζού, ως αρχικό μέτρο αυτογνωσίας και μετάνοιας για την ενοχή τους, να εγκλειστούν στο σπίτι
 τους (έως ότου αυτό κατεδαφιστεί για να γίνει χώρος στάθμευσης το οικόπεδο), να
αυτομαστιγωθούν και να ακολουθήσουν πρόγραμμα νηστείας και προσευχής.

10. Τέλος στους τεχνητούς διαχωρισμούς, τέλος στον ρατσισμό κατά των υλικών αγαθών. Το
αυτοκίνητο συμβολίζει την πορεία προς ένα νέο ανθρωπισμό του χρέους δια της κατανάλωσης και
της κατανάλωσης δια του χρέους. Προς μία ιδανική και όμως ρεαλιστική κοινωνία πολύπλευρης και
 απεριόριστης ατομικής ιδιοκτησίας. Η κατοχή αυτοκινήτων από τους ανθρώπους θα βρίσκεται σε
πλήρη αντιστοιχία με την κατοχή ανθρώπων από ανθρώπους και ανθρώπων από αυτοκίνητα. Και από
 τα αντικείμενα γενικότερα.

Οραματιζόμαστε μια κοινωνία πλήρους ελευθερίας, ισότητας και αδελφοσύνης, μια κοινωνία αγάπης
και δικαιοσύνης, αληθινά χριστιανική και σοσιαλιστική, στην οποία το αντικείμενο δεν θα διαφέρει
από τον άνθρωπο και ο άνθρωπος από το αντικείμενο. Ευπρόσδεκτες βεβαίως είναι και άλλες
δημιουργικές προτάσεις, κατά προτίμηση αυστηρότερες. Όλοι στον αγώνα για την απελευθέρωση του
αυτοκινήτου».

                                                                                                    Από τη συντονιστική επιτροπή